Posledice anksioznih motenj so daljnosežne. Z izogibanjem in opuščanjem dejavnosti si na račun neposredne koristi (padec tesnobe) človek nabira slabe izkušnje o sebi in svetu, kar ga dodatno ovira. Razvije se lahko naučena nemoč. Človek se zaveda, da je manj uspešen in učinkovit, kot bi lahko bil glede na svoje sposobnosti.
Varovalna anksioznost / tesnoba |
Ustrezen odziv v obliki boja ali bega. |
Normalen odziv na resnično nevarnost ima varovalno funkcijo. |
Primer: Študent se pred izpitom še bolj intenzivno uči in ga manj vleče k drugim dejavnostim, čeprav so privlačne. Vse svoje moči usmeri v učenje. Svojemu načinu študija reče »bliskovita vojna«. Učinkovito učenje obrodi sadove, izpit opravi in strah pred naslednjim izpitom je manjši, saj si bolj zaupa. Dobro je ocenil snov, razumel jo je, dobro je načrtoval in na izpitu je bil uspešen. |
Anksiozne motnje |
Neustrezen odziv v obliki boja, bega ali zamrznitve. |
Lažni alarmi motijo vsakodnevne dejavnosti. |
Primer: Študent se pred izpitom sploh ne more zbrati, ker ga že pogled na knjige iztiri. Pogled na knjigo, misel na izpit in razbijanje srca ob tem postanejo lažni alarmi. Izogiba se učenju, najde si tisoč drugih opravil, smili se sam sebi in od izpita se odjavi. Sledi kratkotrajno olajšanje. Nato se njegova tesnoba ob misli na izpit podeseteri. Njegovo samozaupanje je čedalje manjše. V temačnih nočeh razmišlja, kako je nesposoben in zavistno spremlja uspešne kolege. Ne vidi, da si je razočaranje pripravil sam z izogibanjem. Tesnoba je bolj intenzivna in dlje traja, ker jo vzdržuje izogibanje. Izogibanje vsemu, kar plaši, povečuje tesnobo. Zaradi tesnobe je človek samo še bolj negotov. Ta študent je stopil na pot nezaupanja samemu sebi in razvija naučeno nemoč. |